Ktoré vitamíny a minerály potrebujete?



Práve v tehotenstve je dôležité rozumne sa stravovať. Budúca mamička potrebuje zvýšený prísun vitamínov a minerálov nielen pre seba, ale aj pre svoje bábätko. Napriek tomu sa môže stať, že niektorých látok budete potrebovať viac, ako dokážete prijať v potrave. V takomto prípade môžu pomôcť doplnky stravy v podobe multivitamínov. V tehotenstve však užívajte iba tie, ktoré sú špeciálne určené tehotným ženám a neprekračujte odporúčané dávkovanie.

V akom období a ktoré vitamíny a minerály potrebujete?

Pred tehotenstvom

Ak je to možné, začnite brať multivitamíny aspoň 3 mesiace pred pokúšaním sa o bábätko. Získate tak všetky potrebné živiny už pred dozretím a uvoľnením vajíčka.

Čo potrebujete?

Kyselina listová
chráni pred vznikom vývojových porúch, akými sú napríklad rázštepy tváre, rázštepy chrbtice či poruchy vývoja mozgu a miechy. Spolu s vitamínmi E a C sa odporúča aj ženám, ktoré majú problém otehotnieť.

Vitamín B12 prispieva k správnej tvorbe červených krviniek, k správnej funkcii psychiky, nervového a imunitného systému, k premene homocysteínu a k tvorbe červených krviniek. Dôležitý je v procese delenia buniek.

Vitamín C prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému, k normálnej tvorbe kolagénu a k správnej funkcii krvných ciev, kostí a chrupaviek.

Železo dopĺňajte vopred, keď ho zvyknete mať nedostatok alebo ste vegetariánka.

Vitamín D je dôležitý pre zuby a kosti.

Vitamín E zohráva úlohu v procese delenia buniek.

Prvý trimester

Je pre vyvíjajúci sa plod kľúčový. Práve v tomto období sa rozhodne, či bude bábätko zdravé a ako bude pokračovať tehotenstvo. Príjem niektorých vitamínov a minerálov by mal stúpnuť na dvojnásobok.

Potrebujete predovšetkým vitamíny B2, B6, B12, C a kyselinu listovú. Kyselina listová sa považuje za najdôležitejší vitamín tohto obdobia. Je základným vitamínom v tehotenstve, dôležitá v procese delenia buniek, prispieva k správnej tvorbe krvi. Z minerálov sú veľmi dôležité železo,vápnik, horčík, zinok, jód a selén. Železo je potrebné dopĺňať preventívne a jód je významný pre nervovú sústavu a správnu funkciu štítnej žľazy.

Pokračujúce tehotenstvo

Kladie zvýšené požiadavky na výživu budúcej mamičky, ktorým práve v tomto období zvykne chýbať železo, vápnik a horčík. Nedostatok železa, ktorý môže viesť až k anémii, sa vyskytuje takmer u polovice všetkých tehotných žien. Častý je aj nedostatok vápnika, tehotným sa kazia zuby, vo vyššom veku sa môže prejaviť rednutie kostí. Prísun horčíka slúži ako prevencia kŕčov a predčasného pôrodu. Jód je pre bábätko ešte potrebnejší od približne 7. mesiaca až do 3 rokov.

Dojčenie

Pri dojčení sú pre vás dôležité bielkoviny, vápnik, vitamín C, kyselina listová, zinok, horčík, vitamín B6 a tekutiny. Mali by ste piť spolu so svojim bábätkom – dieťatko mliečko a vy ideálne neperlivú vodu. Denne by ste mali vypiť minimálne 3 litre. Pre tvorbu mlieka je veľmi dôležitý aj dostatočný prívod vitamínov skupiny B. Taktiež množstvo vitamínov A, E a C v materskom mlieku závisí od jeho množstva v strave matky. Dojčiace ženy často trpia nedostatkom vápnika a železa. Riešením môže byť užívanie multivitamínov určených dojčiacim ženám. 

Nezabúdajte, že tak ako všetky potrebné látky, tak aj tie škodlivé, ako je nikotín, kofeín, alkohol, prenikajú do materského mlieka. Preto sa im v tomto období radšej vyhýbajte.

Antikoncepcia

Rady a tipy, ako sa čo najlepšie chrániť antikoncepciou.

chcem vedieť viac »

Intímne zdravie

Intímne zdravie ženy je mimoriadne dôležité. Chráň si ho aj ty!

chcem vedieť viac »

Ako otehotnieť

Odpovede na najdôležitejšie otázky pre všetky budúce mamičky.

chcem vedieť viac »

Čakám bábätko

Rady, odpovede a pravidlá, čo robiť a nerobiť v tehotenstve.

chcem vedieť viac »

Starostlivosť o pleť

Zachovajte si sviežu a žiarivú pleť po celý život.

chcem vedieť viac »

Klimaktérium

Po päťdesiatke život nekončí. Naopak, práve začína :).

chcem vedieť viac »
Hore